C4 Beethoven versus osud

Hudba

Ta, ta, ta dá – už jen tato charakteristika bude většině posluchačů stačit, aby věděli, se kterým dílem mají tu čest. Beethovenova Pátá symfonie neboli Osudová zazní v podání orchestru JFO, pod vedením dirigenta Risto Joosta. Večerem provází Bára Seidlová.

Ludwig van Beethoven
Symfonie č. 5 c moll, op. 67 “Osudová”

Ta, ta, ta, dá – už jen tato charakteristika bude většině posluchačů stačit, aby věděli, se kterým dílem mají tu čest. Ano, Beethovenova Pátá symfonie neboli Osudová, s motivem bušení osudu na dveře, patří k vrcholům autorovy tvorby. Žádná melodie, žádné široce založené téma, ale naléhavé zabušení tří osminek a jedné půlové noty s korunou a ještě jedno, zopakované o tón níže. Už tyto první čtyři takty ukazují na Beethovenovu genialitu. Závěr Osudové potvrzuje, že základem symfonie je skutečně prvek rytmu. Energické závěrečné akordy byly vykládány jako triumfální vítězství nad nepřízní osudu. Jsou však především vítězstvím nad vzpurným hudebním materiálem. Určitý vzdor, který z hudby cítíme, vystihl snad svým výrokem Gustav Mahler. Když ve vídeňském orchestru pomalu zrála vzpoura proti Mahlerově drezúře při studiu Beethovenovy Páté, řekl prý: „Jestli vám ten vzdor vydrží do večera, pak bude provedení správné.“





Účinkují

Barbora Seidlová – průvodní slovo
Janáčkova filharmonie Ostrava
Risto Joost – dirigent

 





Kontakty

www.jfo.cz

Termíny