SVATOVÁCLAVSKÉ SLAVNOSTI 2012 - Ty spíš, duše moje
Po dvacáté prvé se letos rozezní (nejen) pražské sakrální prostory tóny mezinárodního festivalu duchovního umění Svatováclavské slavnosti. Festival opět zprostředkovává inspirativní setkání s uměním, které reprezentuje živé kultury Evropy i vzdálenějších oblastí - umění, které nabízí dostatek prostoru pro zamyšlení, odpočinek či meditaci.
KDE: Kostel sv.Jana Křtitele Na prádle
V rámci prvního pražského koncertu zazní různá zpracování téhož poetického tématu (láska, samota, modlitba, žal, bolest, stesk...) v různých stylech. Účinkující, obě přední české interpretky v oblasti staré hudby, před časem dostaly zadání sestavit program recitálu ve složení zpěv a varhany. A zjistily s překvapením, že moc repertoiru není. Pak je napadlo, že varhany lze pro ozvláštnění použít jako slavné staré "Hammondky", které dodnes používají černošští zpěváci pro doprovod zpěvu na mších (tedy jazz, blues, spirituál). A odtud už byl jen krůček k Bachovi, který si s jazzem rozumí. Pro koncert Svatováclavských slavností chtěly program doplnit ještě dalším stylem... a tak se ocitlo ve hře i rané baroko, které s emotivním textem nakládá podobně svobodným způsobem, jako blues.
- Program koncertu:
- Johann Woltz (cca 1550-1618)
Toccata primi toni (Tabulatur buch, 1617) - Francesco del Nicolino (1. pol. 17. století)
Tu dormi, anima mia - Giulio Caccini (1551-1618)
Se ridete gioiose - Adriano Banchieri (1568-1634)
La Battaglia - Giulio Caccini
Alme luce beate, improvizace na nápěv canzonetty T. Meruly - Tarquinio Merula (1595-1665)
Canzonetta spirituale sopra alla Nanna - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Wenn kömmt der Tag, BWV 70
Fantazie a-moll, BWV 904
Kommt, ihr angefochtnen Sünder, BWV 30 - Gene DePaul
You don´t know, what love is
improvizace - Erroll Gardner
Misty
improvizace - Michael Legrand
Papa, can you hear me? (Yentl, 1983)
J. Woltz, F. del Nicolino, G. Caccini, A. Banchieri, J.S. Bach, G. DePaul, M. Legrand, E. Gardner.
Rozjímání o rozličných stavech lidského nitra v intimním raném baroku, na duchovním vrcholu barokní polyfonie a v ozvucích “černé” duše 20.století.
Účinkují
Jiřina Dvořáková - Marešová - varhanní pozitiv