JAZZFESTBRNO 2017: HARRY SOKAL GROOVE (AT) & CHRIS POTTER QUARTET (US, CU)

Hudba
Harry Sokal se pohybuje v hudebním prostředí již několik dekád, a to jak se svými vlastními inovativními projekty (Depart, Full Circle, Roots Ahead, Voices of Time, Stories a Free Tenors), tak jako prvotřídní sideman např. pro Arta Farmera, Carlu Bley nebo Joea Zawinula. Ale snad nejvíce se Harry Sokal proslavil díky svému angažmá ve Vienna Art Orchestra, v němž po boku kapelníka Mathiase Rüegga fungoval po celou dobu životnosti orchestru. Sokalovo současné trio Groove a jeho nedávné CD s mnohé slibujícím názvem Where Sparks Start to Fly potvrzuje, proč je Harry Sokal považován za jednoho z nejzajímavějších evropských saxofonistů dneška. Zaujme totiž sdělností i virtuozitou na straně jedné, na straně druhé uměním aplikovat technické finesy ve prospěch hudby. V aktuálním projektu Harry Sokal Groove kapelník v maximální míře využívá rytmickou sílu talentovaného tandemu Raphael Wressnig na Hammond B-3 varhany a Lukas Knöfler na bicí.

Technicky možná nejvyspělejší saxofonista současnosti a bez přehánění kultovní postava mezi jazzovými saxofonisty Chris Potter není v Brně poprvé, svou premiéru si odbyl v kapele Unity Band Pata Methenyho, jejíž koncert v roce 2012 ozdobil svojí dynamickou hrou. Vedle práce pro jiné kapelníky se ovšem již dávno vyprofiloval jako uznávaný skladatel a leader, podle mnohých jeden z předních jazzmanů své generace. Potter se narodil počátkem sedmdesátých let a formovala jej tedy především léta osmdesátá a devadesátá, kdy prožíval revival hlavně straight-ahead jazz. Jeho zázračné začátky v kapele Reda Rodneyho jsou jazzovým fanouškům známy, ovšem byly to především tovaryšské roky v letech devadesátých, které mu zajistily pevné místo na slunci. Na dobře vystavěné základy začal ovšem v další dekádě projektovat mnohem komplikovanější stavbu především pod vlivem svých dalších zaměstnavatelů Davea Douglase a Davea Hollanda. Je víc než jisté, že právě Holland ovlivnil Potterův skladatelský naturel natolik, že se jeho vlivu dodnes nedokáže zcela zbavit. Podobně jako jeho instrumentální předobraz Michael Brecker si i Potter rozšiřoval vyjadřovací prostředky ve výtečných popových kapelách, mj. Steely Dan, i jazzových ansámblech osobností, jež jsou zvyklé vyprodávat sportovní haly (např. Herbie Hancock).








Termíny