B3: Hudba a filosofie

Hudba

Program:

Leoš Janáček: Šumařovo dítě, balada pro orchestr podle básně Svatopluka Čecha JW VI/14
Pēteris Vasks: Tala gaisma (Vzdálené světlo), koncert pro housle a smyčcový orchestr
Richard Strauss: Tak pravil Zarathustra op.30 TrV 176

Do té doby nejambicióznější Janáčkovo orchestrální dílo Šumařovo dítě bylo napsáno na objednávku České filharmonie, která taktovku svěřila skladateli. Pro toho se však tato zkušenost stala noční můrou a k dirigování se už nikdy nevrátil. V očekávání výjimečných kvalit orchestru naplánoval totiž pouhé dvě zkoušky a už na té první seznal, že v tomto stavu své dílo nemůže pustit před publikum. Premiéra musela být o tři roky odložena. 
Většina lidí dnes nemá víru, nevěří v lásku a ideály. Ztrácí se duchovní rozměr života. Cítím jako své poslání poskytnout posluchačům “potravu” pro duši,” říká rezidenční skladatel 63. sezóny JFO Pēteris Vasks. Snaží se o to i svým houslovým koncertem, který začal psát v roce 1996 pro nově založený orchestr „Kremerata Baltica“ na žádost svého spolužáka a vynikajícího houslisty Gidona Kremera. Inspirací našel také v literatuře – konkrétně v Kremerově knize „Moments from Childhood“. “Vzdálené světlo” přednese ukrajinský rodák, dnes izraelský občan, Vadim Gluzman, kterého světový odborník na houslovou hru Jean-Michel Molkhou zařadil mezi třicet největších současných houslistů. Pravidelně hraje s nejznámějšími orchestry – Londýnskou filharmonií, Izraelskou filharmonií, Chicagským symfonickým orchestrem, Orchestrem Gewandhausu v Lipsku, Mnichovskou filharmonií a dalšími. 
A do třetice literární předloha. Strauss si vybral Nietzscheho a jeho filosofické meditace o nadčlověku velmi volně vyjádřil v hudbě. Vědom si komplikovanosti a náročnosti literárního vzoru připsal raději pod titul svého díla “volně podle Friedricha Nietzscheho”. Část skladby použil režisér Kubrick ve filmu 2001: Vesmírná Odyssea.





Účinkují

Účinkují:

Vadim Gluzman – housle
Janáčkova filharmonie Ostrava
Michail Jurowski – dirigent





Termíny