Rainald Goetz: Pevnost DERNIÉRA

Divadlo

Režisér Miroslav Bambušek se vrací do MeetFactory s českou premiérou textu německého lékaře, historika a spisovatele, některým známého z multimediálních projektů berlínské elektro-scény, Rainalda Goetze (1953). 

Tento literární provokatér se ve hře Pevnost (Festung, 1992), jazykově mimořádně vytříbeném a komplikovaném textu, obrací k významným momentům německých dějin, holocaustu, studentskému hnutí šedesátých let i znovusjednocení Německa, aby na ně nahlédl pod kritickým, často nepokrytě nenávistným úhlem. Navazujíc mj. na principy Estetiky odporu Petera Weisse přivádí na scénu desítky postav z mediálního i světa, světa politiky i kultury: Madonna, Malý hajzlík, Bezdomovec, Beate Klarsfeld, Wittgenstein a kunda Evy Braunové. Spojeni jako atomy. Mimořádnou pevností. 

“Pokud by tím, čím byl, nejen byl, ale pokud by na to musel ještě hledět, byl by se sám roztavil a navždy se rozplynul, jako onen strašlivý blesk, který ho ze vdálenosti jen dobře padesáti let oslepil a tak strašlivě ho vrhl do sebe sama. Navždy? Kdo to může vědět. Od té doby ještě ani neuplynulo padesát let, a přeci čas stále plyne, aniž by mohl vidět to, co se událo, pryč od toho a zase zpět, protože stále ještě i nyní je tím, čím byl tehdy. A viděl jsem, jak se tento ze všech nejstarší staršina, který nakonec musel zažít přeci všechno, co se kdy stalo, přesto a tedy přese všechno trvale znovu vždy přihnal jako úplně nový čas, jako současnost. Ale odkud? Odkud!” 

Komunikační tábor Ústavu pro studium památných míst.





Účinkují

Režie: Miroslav Bambušek / scéna a kostýmy: Jana Preková / hudba: Petr Krušelnický / dramaturgie: Matěj Samec / produkce: Dominika Andrašková / překlad: Martina Černá 

Hrají: Milan Stehlík, Tomáš Bambušek, Dora Bouzková nebo Halka Třešňáková, Jiří Černý, Petr Čtvrtníček, Richard Němec a Jan Lepšík.





Termíny