Konsekvence bizarnosti II - Ivana Kanhäuserová vs. Kabinet Dr. Caligariho

Divadlo

Kabinet Dr. Caligariho (Německo 1920, režie R. Wiene) bývá označován za první expresionistické dílo. Atmosféra hororového snímku byla z velké části formována výtvarnou scénou, pocházejíc z  dílny expresionistické skupiny Der Sturm. Zaujala nás však otázka: co když scéna překročí meze plátna? Jaký bude dopad na diváka, jež bude vnímat nejen kulisu na plátně, ale bude ji přímo obklopen? Co když nám kulisy znemožní film vůbec zhlédnout, neboť na něj nedohlédneme? Můžeme pak říct, že jsme přišli s filmem vůbec do styku? Právě tyto otázky se bude snažit ve své instalaci odpovědět scénografka Ivana Kanhäuserová. 

Ivana Kanhäuserová vystudovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze, obor Scénické techniky. Na pražské DAMU následně absolvovala katedru Scénografie. Za studií spolupracovala například s Katharinou Schmitt (Koltès – ZÁPADNÍ PŘÍSTAV, divadlo DISK, 2004), Spitfire company (HLAS ANNE FRANKOVÉ, 2007, NoD-Roxy), Jakubem Folvarčným (UŠIMA PODZIMU), Veronikou Riedlbauchovou (Sarah Cane OČIŠTĚNÍ / DEPURADOS, 2010, česko-španělský projekt) a jinými nezávislými umělci. V současné době spolupracuje s Janem Nebeským, Kristiánem Ivo Kubákem a Jiřím Adámkem. Mimo scénografii se zabývá také scénografií filmovou a prostorovým řešením interiérů. V roce 2015 se bude podílet na vybraných projektech České národní expozice PQ15.   



[ konsekvence: důslednost; důsledek, následek ] 
[ bizarnost: podivnost, grotesknost, nepřirozenost, provokativnost; strojenost v řeči, jednání, oblékání ] 
[ divadlo: Z etymologického hlediska ze staročeštiny divadlo = podívaná, stalo se terminem pro theatrum. Řecký původ slova theatron prozrazuje základní význam: je to místo, odkud se dívá na něco, co se předvádí na místě jiném. Divadlo je skutečně hledisko, náhled na určitou událost. ] 

Po několik tisíciletí bylo divadlo zdrojem zábavy, výchovy, kritiky, reflexe…lidé se scházeli a společně prožívali příběh, jež jim byl na jevišti předváděn. V roce 1895 se objevil první film. Neměl scénář, kulisy, zvuk a netrval ani pět minut. O sto let později byl film již nejrozšířenější a nejmasovější zábavou světa. Jak však tyto dva umělecké žánry spolu souvisejí? Proč je pro nás tak přirozené je spojovat, ať už v odborných publikacích, studijních oborech či časopisech? V Konsekvencích bizarnosti II chceme nejen prozkoumat vztahy mezi divadlem a filmem, ale především pak dalších žánrů, jímž chceme dát na místě vzniknout, živě je předvést. Vybrali jsme pět filmů, které buďto vytvořili původně divadelní tvůrci, anebo jsou si s divadelním projevem velmi blízké. Oslovili jsme pět umělců, přičemž každý se věnuje jiné formě vyjadřování. Filmy jsme jim nabídli: některé přijali, jiné zamítli. Hledali jsme filmy nové. Za úkol mají nechat se inspirovat a svoji inspiraci nám komunikovat: předvést, zahrát, nainstalovat, přečíst a promítnout. Každý druhý měsíc se pak v MeetFactory bude konat živé vystoupení daného umělce. 

Projekt Konsekvence bizarnosti II byl podpořen grantem Nadace Život umělce.   

Vstupné dobrovolné









Termíny