We Love Arabs — Hillel Kogan, Falcon! — Iztok Kovač & Janez Janša / 4+4 DNY V POHYBU

Divadlo

velký sál — volné sezení

Program večera:

We Love Arabs - 40 minut

přestávka - 20 minut

Falcon! - délka 60 minut

 

Simultánně tlumočeno

Při nákupu 2 a více vstupenek na různá představení obdržíte 1 vstupenku dle vašeho výběru zdarma. (Platí pouze pro Divadlo Archa.)

 

WE LOVE ARABS

Choreografie Hillel Kogan /Izrael/

Délka 40 minut

Prázdné jeviště, dva lidé. Jeden bude mít časem na tričku načáranou Davidovu hvězdu, druhý na čele černý půlměsíc. Jeden má rád hummus, druhý pita chléb. Zvládnou to, i když jsou „jen“ na scéně?


Hillel Kogan (sám na jevišti jako Izraelec) používá ve svých kusech inteligentní a poněkud provokativní texty, které jednak nutí diváka, aby nahlédl do nastaveného zrcadla, jednak vysílá pichlavé šípy do citlivých míst mimo taneční scénu, když s nadhledem a vtipem rozebírá chování běžného smrtelníka.


I když tahle inscenace skončí snovým happyendem, taneční kritik Ora Brafram z deníku The Jerusalem Post považuje We Love Arabs za „mistrovské dílo,“ Koganovo dosud nejlepší, protože si nemůže „…vzpomenout na jiný taneční kus, který by byl tak chytrý, provokativní, politický a nesmírně vtipný zároveň…“ a dodává, že je to „rozhodně největší choreografické dobrodružství.“ Nakonec přiznává: „…už léta jsem nic podobného nezažil.“


We Love Arabs je skutečně završením předešlé Koganovy tvorby, jež prozrazuje nezávislého angažovaného tanečníka-filozofa, který svým humorem a ojedinělým nazíráním na svět burcuje publikum k odezvě. Ne nadarmo musel jeden nadšený divák, který inscenaci We Love Arabs shlédl letos v srpnu v Itálii, konstatovat hned v první větě fanouškovského blogu, že: „V divadle byla dnes večer policie, což je pro taneční festival neobvyklé, ale ne překvapivé, když vezmeme v potaz téma inscenace a čas, v jakém se hraje… „

 

WE LOVE ARABS

Choreografie Hillel Kogan /Izrael/

Délka 40 minut

Prázdné jeviště, dva lidé. Jeden bude mít časem na tričku načáranou Davidovu hvězdu, druhý na čele černý půlměsíc. Jeden má rád hummus, druhý pita chléb. Zvládnou to, i když jsou „jen“ na scéně?


Hillel Kogan (sám na jevišti jako Izraelec) používá ve svých kusech inteligentní a poněkud provokativní texty, které jednak nutí diváka, aby nahlédl do nastaveného zrcadla, jednak vysílá pichlavé šípy do citlivých míst mimo taneční scénu, když s nadhledem a vtipem rozebírá chování běžného smrtelníka.


I když tahle inscenace skončí snovým happyendem, taneční kritik Ora Brafram z deníku The Jerusalem Post považuje We Love Arabs za „mistrovské dílo,“ Koganovo dosud nejlepší, protože si nemůže „…vzpomenout na jiný taneční kus, který by byl tak chytrý, provokativní, politický a nesmírně vtipný zároveň…“ a dodává, že je to „rozhodně největší choreografické dobrodružství.“ Nakonec přiznává: „…už léta jsem nic podobného nezažil.“


We Love Arabs je skutečně završením předešlé Koganovy tvorby, jež prozrazuje nezávislého angažovaného tanečníka-filozofa, který svým humorem a ojedinělým nazíráním na svět burcuje publikum k odezvě. Ne nadarmo musel jeden nadšený divák, který inscenaci We Love Arabs shlédl letos v srpnu v Itálii, konstatovat hned v první větě fanouškovského blogu, že: „V divadle byla dnes večer policie, což je pro taneční festival neobvyklé, ale ne překvapivé, když vezmeme v potaz téma inscenace a čas, v jakém se hraje… „

 

 


Hillel Kogan (1974) studoval v telavivské taneční škole Bat Dor a v newyorském studiu Merce Cunningmama. Je také tanečníkem a režisérem slavného moderního izraelského souboru Batsheva Ensemble; spolupracoval se švýcarskou skupinou Nomades či s portugalským Gulbenkian Ballet. Kogan se neúnavně profiluje jako univerzální umělec: tanečník, performer, herec, autor i dramaturg; spolupracuje s nejslavnějšími choreografy současné Izraele. V deníku The Jerusalem Post o něm nedávno napsali, že má „směsici talentů, která prýští z každého jeho póru.“  
http://www.choreographers.org.il/410

 

 

FALCON!
Koncept a performeři Iztok Kovač, Janez Janša /Slovinsko/
Délka 60 minut


Představení How I Caught a Falcon z roku 1991, přelomové dílo choreografa Iztoka Kovače, položilo základy moderního slovinského tance.
Kultovní, poetické sólo, ve kterém Kovač tančil až nadpozemsky krásně, odkrylo magický vztah mezi tělem, pohybem, světlem a prostorem; inscenace se stala symbolem nového uměleckého vyjádření, které vtrhlo na evropskou taneční scénu těsně před propuknutím krvavé jugoslávské války.
Po více než dvaceti letech má Kovač od svého přelomového představení odstup. Nová inscenace Falcon!, kterou vytvořil společně s režisérem Janezem Janšou, si klade jiné otázky. Nikdo z umělců totiž nemusí jít do důchodu před padesátkou – jen tělo tanečníka se stane krutě nechtěným mnohem dříve. Kovač své nové představení tančí ve věku 51 let; Janšovi je 50. Společně s hosty vám tak odpoví na otázku, co je ve zralém věku ještě táhne na jeviště a jak jejich tanec může vypadat… Britský Independent označil Kovače ve své kritice za „šíp plný energie“, jiný recenzent zase chválí humor, kterého se prý u mladých tanečníků jen tak nedočkáte…  

EN-KNAP je taneční soubor a produkční společnost, kterou Iztok Kovač založil v roce 1993, právě po úspěchu sóla How I Caught a Falcon. Od té doby pokračuje ve vývoji vlastního choreografického a tanečního jazyka. Po 14 letech práce na projektech, v roce 2007, pak založil mezinárodní repertoárovou skupinu EnKnapGroup, první stálý slovinský soubor moderního tance v historii země. O dva roky se Kovač, nositel mnoha slovinských i zahraničních ocenění, stal uměleckým ředitelem kulturního centra Španski Borci. Za svou kariéru vytvořil 30 vlastních projektů, 5 tanečních filmů a ze souboru En-Knap vybudoval slavnou značku.
Premiéra 15. prosince 2013 v kulturním centru Španski Borci v Ljubljaně

http://www.en-knap.com/15/436/iztok_kovac.html

 

4+4 DNY V POHYBU
19. mezinárodní festival současného umění
10. – 18. října 2014

Palác U Stýblů, Divadlo Archa, Studio Alta, Divadlo Ponec, bývalé Ústředí lidové umělecké výroby na Národní třídě a další netradiční místa
www.ctyridny.cz

4dny

 





Účinkují

WE LOVE ARABS

Choreografie Hillel Kogan
Tančí Adi Boutrous, Hillel Kogan
Hudba Kazem Alsaher, W. A. Mozart
Umělecký poradce Inbal Yaacobi, Rotem Tashach
Premiéra 2013 Intimadance events, Tmuna Theater, Tel Aviv

 





Termíny