Fotografie z přírody

Volný čas
Vernisáž výstavy fotografií Marie Sikové a Vratislava Baštáře uvede Václav Sika. Marie Siková Marie Siková se narodila v Domažlicích, je absolventkou bakalářského studia na vysoké škole. Systematicky se věnuje fotografii od roku 2011. Po celou dobu se zabývá snímáním přírody, detailů rostlin, ale i krajinou v různých ročních obdobích. Věnuje se také zátiší, kdy se již jedná o aranžovanou a pečlivě připravenou fotografii. Velmi ji fascinuje krajina cudně zahalená mlhou, kdy stromy, keře, suché trávy i domy jsou jen sotva patrné a divák si může motiv sám domyslet. V tvorbě autorky převládá barevná fotografie, ale nevyhýbá se ani fotografii černobílé. Její práce zaujmou diváka svojí čistotou a oproštěností od zbytečného „balastu různých vedlejších doprovodných efektů“. Souběžně s fotografií se zabývá sběratelskou činností, která trvá od roku 2008, kdy se konalo v Domažlicích první sklářské sympozium. Doslova jí učarovala výroba vinutých perlí. Ve sklářské huti u Hluboké nad Vltavou navštívila sklářská sympozia, poprvé zde předvedla svoji sbírku vinutých perlí. Následně poskytla sbírku k nafotografování pro výstavu, která byla pořádána v Městské galerii v Táboře. Kompletní sbírku vystavila v roce 2015 v Muzeu Chodska v Domažlicích. Její sbírka se začala rozrůstat, patří k největším soukromým sbírkám současných vinutých perlí v České republice, čítá několik set kusů. Vratislav Baštář Vratislav Baštář se narodil v Klatovech, kde také vystudoval gymnázium. Mezi léty 1974 a 1979 absolvoval ČVUT v Praze, obor geodezie a kartografie. Po promoci působil v Praze na Geodetickém ústavu. Od roku 1987 žije a pracuje v Domažlicích. Autor se fotografii věnuje vážně od roku 2002. Uspořádal řadu samostatných výstav nejen v Domažlicích a Klatovech, ale také v dalších českých městech. Jeho tvorba plynule přechází z krajinářských motivů do intimnějších záběrů detailů přírody. Obvykle se jedná o listy stromů, různá stébla trav, orobince u vody, ale i rákosí. Nejnovější částí tvorby Vratislava Baštáře je manipulovaná fotografie. Fotografie vycházejí z exponovaných digitálních detailů přírody a rostlin, ale i historických částí měst. Podařilo se mu vybrat zajímavé výseče městské skutečnosti tak, že si jich běžný návštěvník nemá možnost všimnout, neboť je hnán touhou poznávat, ale nemá čas se zastavit a rozhlédnout se. Autor vstupuje do záběrů prostřednictvím počítačových programů. Výsledkem již není klasická fotografie, ale fantaskní svět na hranici surrealismu. Divák je pohlcen zobrazovaným dějem tak, že sám musí motiv dekódovat. Baštářovy práce obsahují pouze základní komponenty výrazu a není v nich už nic, co by ještě mohlo být zjednodušeno prostorově, tvarově, strukturálně i barevně. Jednoduchost a oproštěnost často působí monumentálně. (Václav Sika)









Termíny