Pučchonská filharmonie

Hudba, Klasická hudba
PROGRAM:
Sangjick Jun: Krédo pro orchestr
Petr Iljič Čajkovskij: Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35
přestávka
Johannes Brahms: Symfonie č. 4 E moll, op. 98

O SÓLISTCE CLAŘE-JUMI KANG
Clara-Jumi Kang se narodila v roce 1987 v Německu do hudebnické rodiny a první zkušenosti s hrou na housle získala již ve třech letech. Jen o rok později ji jako vůbec nejmladší studentku zapsali na mannheimskou Vysokou školu hudebních a múzických umění, kde rozvíjela svůj talent pod vedením houslisty a pedagoga Valery Gradova. Mezi její další učitele patřil rovněž Zakhar Bron.
V šesti letech se Clara-Jumi objevila na titulní straně magazínu deníku Die Zeit s titulkem Zázračné dítě. To už měla za sebou debut s Hamburskými symfoniky. V sedmi letech ji přijali jako řádnou studentku na prestižní newyorskou Juilliard School, kde dále umělecky rostla pod vedením pedagožky Dorothy DeLay. Už v tomto raném věku Clara účinkovala s řadou orchestrů: lipským Gewandhausem, s již zmíněnými Hamburskými symfoniky, Filharmonickým orchestrem v Kielu, Filharmonickým orchestrem v Nice, Symfonickým orchestrem v Atlantě, Soulskou filharmonií, KBS Symphony Orchestra a dalšími. V devíti letech pořídila pro nahrávací společnost Teldec nahrávku Beethovenova trojkoncertu pro klavír, housle a violoncello C dur a sólového recitálu. V jedenácti letech si ovšem Clara nešťastně zranila palec a na několik let musela hry na housle zanechat.
Svůj bakalářský a magisterský titul získala na Korejské národní univerzitě umění a v téže době dosáhla vynikajícího umístění na několika houslových soutěžích: v roce 2007 na Mezinárodní soutěži Tibora Vargy ve Švýcarsku, na Soulské houslové soutěži o dva roky později (první cena) a ve stejném roce také na Mezinárodní houslové soutěži Josepha Joachima v Hannoveru (druhá cena). V roce 2010 obsadila první místo v kategorii houslí na Mezinárodní hudební soutěži v japonském Sendai a také první místo v Mezinárodní houslové soutěži v Indianapolis s následnými pěti speciálními oceněními. Od té doby vystoupila s řadou orchestrů v Evropě, USA a Asii.
V roce 2011 vydala ve vydavatelství DECCA sólovou desku Modern Solo obsahující ukázky mimořádně obtížných děl Poslední růže léta houslisty, skladatele a brněnského rodáka Heinricha Wilhelma Ernsta, transkripci Schubertovy písně Král duchů nebo sólové sonáty pro housle Eugène Ysaÿe.
Komorní houslistka Clara rozvíjí svou vášnivou lásku k hudbě také ve spolupráci s takovými osobnostmi, jakými jsou její krajanky - fenomenální houslistka Kyung-wha Chungová a její sestra violoncellistka Myung-wha Chungová, dále čínský cellista Jian Wang či Gautier Capuçon, Maxim Rysanov nebo Paul Neubauer. Clara je rezidentní umělkyní korejského Great Mountains Music Festival. V roce 2012 obdržela Hudební cenu nadace Daewon za své mimořádné koncertní úspěchy ve světě.
Clara žije čtvrtým rokem v Mnichově, kde pokračuje na studiích na tamější Vysoké škole hudební a divadelní pod pedagogickým vedením houslisty a dirigenta Christopha Poppena. V současné době hraje na nástroj Giuseppe Guarneriho del Gesú 'ex-Moeller' z roku 1725 zapůjčený Hudební nadací Samsung Korea.

O DIRIGENTOVI HUN-JOUNG LIMOVI
Slovní spojení „odvážný průkopník“ a „úplně první“ jsou v oblasti klasické hudby v Jižní Koreji již řadu let spojována s dirigentem Hun-Joung Limem. V průběhu svých studií na Hudební akademii Soulské národní univerzity si vydobyl pozornost díky tomu, že se jako první rozhodl dirigovat obávaný Stravinského Příběh vojáka. Úspěch ho dovedl k myšlence uvést všechny symfonie Gustava Mahlera, kterou se mu jako prvnímu v zemi podařilo na vysoké umělecké úrovni v letech 1999 až 2003 naplnit. Výsledkem bylo vzedmutí vlny obdivu k Mahlerovu dílu.
Skvělé skladatelské umění osvědčil na 14. mezinárodní hudební soutěži v Soulu, kde získal hlavní cenu v kategorii kompozice. Hun-Joung absolvoval Hudební akademii Soulské národní univerzity a pokračoval ve studiu skladby a dirigování ve Spojených státech na Mannes College of Music a Juilliard School. Po návratu do Jižní Koreje v roce 1985 se stal profesorem dirigování na Katedře kompozice Hudební akademie Soulské národní univerzity, kde působí dosud. Již 25 let je také šéfdirigentem Pučchonské filharmonie. V anketě hudebních expertů, kterou uspořádal deník Dong-A Ilbo, získal Hun-Joung titul nejlepšího korejského dirigenta. Je držitelem řady ocenění, mj. Korejské hudební ceny udělované Korejskou hudební asociací.

O SKLADATELI SANGJICK JUNOVI
Skladatel a pedagog Sangjick Jun (1963) absolvoval Hudební akademii Soulské národní univerzity a salzburské Mozarteum pod vedením skladatele Franze Zaunschirma a skladatele a muzikologa Bogusława Schäffera. Momentálně je profesorem na Katedře kompozice Hudební akademie Soulské národní univerzity. V roce 2004 získal Korejskou cenu pro skladatele a stejný úspěch si vydobyl i v letech 2006 a 2010.
Sangjick Jun je autorem prací o kompozičních technikách skladatelů 20. století, zejména Bartóka, Messiaena, Kurtága a Pendereckého. Jeho cílem je dosahovat dokonalosti v abstraktní a absolutní hudbě. Mezi klíčová díla Sangjick Juna patří Čtyři kompozice se třemi mezihrami pro smyčce, Linie IV pro piri a smyčce, Ensemble Multicolore pro dechový kvintet a Magnificat pro smíšený sbor a smyčce.








Termíny