Černý Petr

Film, Komedie
Pronikavá psychologická a sociologická generační studie s komediálním nadhledem a porozuměním pro svět otců a synů oné doby je mozaikou drobných, zdánlivě bezvýznamných událostí v životě šestnáctiletého učně. Tvůrci se naprosto podřídili naturelu protagonistů, dialogy tak vyvolávají dojem záznamu autentických rozhovorů. Dobromyslná kázání pedantského otce vyznívají jako řetěz zoufale neúčinných frází, které namísto důvěry vyvolávají vakuum vzájemného nepochopení. Scény s Petrem, Pavlou a oběma zednickými učni mají charakter ilustrací pubertálních nejistot a exhibicí. Nezapomenutelný je dětinský spor kolem pozdravu „Ahój!“ Kresba života „malého českého člověka“ v jeho uzavřeném světě, film o dvojí morálce (Petr nastoupí do samoobsluhy jako prodavač, aby se od vedoucího dozvěděl, že jeho hlavním úkolem bude hlídat zákazníky), zábavná metafora o úskalích vstupu do života, ale i společenská alegorie. První velký Formanův film se vyznačuje uvolněností a lehkostí. Kultura obrazu a vyjadřovací úspornost se markantně projevují např. v klíčové sekvenci sobotní tancovačky, ve které se několik dějových epizod proplétá s dokumentárně laděnými pohledy dokreslujícími atmosféru „zábavy“ a typologii postav. Film autenticky zobrazuje hledání mladých lidí a generačně odcizení, odhaluje v podtextu pokleslost poměrů poznamenaných provinčností a frázovitostí.








Města

Termíny