White-Black Film

Film, Dokument
Audiovizuální esej bilancující mezi ethnografickým dokumentárním filmem a video-artovou meditací nad Australskou krajinou a historií. Alana Victoria Hunt je kurátorkou v uměleckém centru uprostřed aboridžínské komunity. Bílí zaměstnanci zde pracují s aboridžínskými umělci, kteří skrze své obrazy vypráví historie svého národu Gija. Malují přírodními barvivy získanými z půdy. Estetika jejich obrazů se po kurátorském boomu v sedmdesátých letech stala atraktivní komoditou. Alany fungování v komunitě zdaleka přesahuje náplň její práce. Snaha pomáhat lidem všemi prostředky jí staví do role sociální pracovnice a blízké přítelkyně místních obyvatel. Složitá post- koloniální situace v Austrálii jí nutí tázat se, zda je klientelistický přístup a vůbec fungování bílých lidí uprostřed komunity pro aboridžince přínosný. Film je poetickým portrétem mladé ženy, která se snaží vyrovnat se složitou historií jejího světadílu a být aktivní občankou. Film vznikl během několika dní, jakožto bezprosřední reakce cizince, režiséra, na nové prostředí. Filmovou manipulací intenzivních debat s jedinou protagonistkou filmu a experimentováním s minimalistickým filmovým jazykem hledá režisér svůj vlastní názor na problematiku oboustranného vykořisťování, všudypřítomného rasismu, vypočítavosti trhu s uměním, post- koloniální přítomnosti v Austrálii i na samotný problém zobrazování podobných témat.








Termíny