Pasák

Film, Komedie
Během sedmdesátých let Imamura natáčel dokumenty, v nichž přehodnocoval dějiny Japonska dvacátého století prostřednictvím osudů obyčejných lidí z neprivilegovaných vrstev. Kuplíř, neprávem přehlížený mistrný snímek z poslední fáze režisérovy kariéry, představuje vyvrcholení tohoto přístupu v oblasti hraného filmu. Neuvěřitelně absurdní životní příběh horlivého vlastence a blouznivého podnikatele Muraoky Iheijiho, podle jehož autobiografie vznikl scénář, dává Imamurovi ideální východisko pro karnevalově tělesnou satiru nacionalismu a expanzivní politiky Japonska v první polovině dvacátého století. Vyprávění začíná v Hongkongu v roce 1901, kde se Muraoka coby černý pasažér vylodí bez jakýchkoli prostředků. Když se začlení do tamní početné komunity japonských expatriotů, vyšle ho konzulát do Mandžuska špehovat aktivity ruské armády. Bohatá odměna za splnění tohoto úkolu se stane základem jeho velkolepého projektu na síť nevěstinců napříč jihovýchodní Asií, které budou sloužit pro japonské vojáky, až Japonsko započne své válečné tažení. Imamura se vedle tabuizovaného tématu organizované prostituce zaměřuje na Muraoku coby člověka, jenž svůj život zasvětil expanzi japonského císařství s fascinující směsicí ideologického fanatismu, obchodnické pragmatičnosti a přízemních pudů.








Termíny