Golem

Film, Horor
Golem Juliena Duviviera vznikl roku 1936 v barrandovských ateliérech, bez původně plánované účasti Voskovce a Wericha, kteří své představy nedokázali vůči Duvivierově koncepci obhájit. Česká strana tak zůstala zastoupena kameramany Janem Stallichem a Václavem Víchem, naši herci se objevují jen v menších rolích. Pro hlavní postavu Rudolfa II. režisér dobře zvolil Harry Baura, jenž císaři odpovídal nejen fyzicky, ale dokázal výborně vystihnout také jeho postupující duševní chorobu a osamělost. Zrazován bratrem Matyášem i vlastním rozumem hledá Rudolf porozumění dokonce u mlčenlivého Golema, z něhož má strach stejně jako celé město. Golem v podání Ferdinanda Harta je však především zosobněním zkázonosné energie. Francouzská filmografie Juliena Duviviera uvádí jako námět jen román Gustava Meyrinka (ne divadelní hru V + W). Koprodukční film, jehož hlavní kapitálovou účast zajistila česká výrobna, byl natočen bohužel pouze ve francouzské verzi. Architektu Andrejevovi asistovali Jan Zázvorka a Karel Škvor. Pařížská premiéra filmu se uskutečnila v kině La Paris na Champs Elysées 6. 2. 1936. Řadu let se Golem promítal ve zkrácené verzi a v nedokonalé technické kvalitě obrazu, na niž upozorňoval i Dr. Rádl ve svém článku: „... každá tma je příliš černá a každé světlo příliš světlé..." Národní filmový archiv využil nitrátního duppozitivu, který byl o 400 metrů delší než kopie zachovaná ve stavu ze třicátých let, a v barrandovských ateliérech nechal vyrobit novou kopii s vyrovnanějšími odstíny škály, jakou nabízí černobílý obraz, a s doplněnou metráží.








Termíny