BUCINATORES

Hudba

Soubor Bucinatores v současnosti vystupuje ve velkém nebo malém obsazení. Nověji se band projevuje jako avantgardní jazzový orchestr objevující inspirace ve „vážné“ hudbě 2. poloviny 20. století, jež využívá hudební elektroniku. Původní malá sestava, dnes o šesti lidech, naopak funguje jako veselá čistě akustická funky-jazz-rocková dechovka, která se umí zapojit s humorem i do pohřební nálady.

2003 Soubor založil v roce 2003 tehdy jednadvacetiletý trombonista a hráč na eufonium Jan Jirucha jr. se svými spolužáky z konzervatoře Jaroslava Ježka v Praze. Pod dojmem z poslechu kapel jako The Bad Plus, Sex Mob a Bonerama sestavili repertoár, který dokumentuje tzv. „oranžové CD“. Za zmínku stojí, že tehdy významně dotvářel sound kapely basista Aleš Slavík.

2007 V roce 2007 se kapela zvukově radikalizuje. Basu nahrazuje tuba Jiřího Genrta a z Bucinatores se tak stává soubor složený jen z dechových nástrojů a bicí soupravy. Navíc přichází zpěvačka Klára Vytisková, která přináší repertoár populární kapely Toxique. Toto období zaznamenává tzv. „červené CD“.

2008 20. prosince 2008 Bucinatores slaví v divadle Dobeška své páté narozeniny a umělecký vedoucí Jan Jirucha, aktuálně nominovaný jako trombónista do European Jazz Orchestra, rozšiřuje sextet do podoby avantgardního třináctičlenného big bandu, jenž má právě zde premiéru. Koncertem vzbuzuje pozornost odborné veřejnosti, a to hlavně díky přepracování varhanních skladeb předního českého skladatele Miloslava Kabeláče.

2009 V roce 2009 spojuje Bucinatores Orchestra své síly s Organic Quartetem Ondřeje Pivce. Natáčejí dohromady DVD a absolvují společně několik koncertů. Vrcholem této spolupráce se stává vystoupení na prestižním festivalu Struny podzimu, díky němuž vstupuje Bucinatores Orchestra do širšího mediálního povědomí.

2010 V současnosti má orchestr 14 členů a nejvýraznější změnu oproti předešlé podobě představuje využití zpěvu trombonisty Štěpána Janouška a Doroty Barové, která navíc přináší zvuk violoncella. Zároveň se orchestr připravuje k natáčení debutového CD. Za účelem co největší sehranosti jednotlivých členů big bandu při interpretaci i těch nejnáročnějších partitur soubor rozvíjí maximálně různorodý repertoár: 1) autorská tvorba, 2) tvorba zajímavých hostů, 3) převzaté skladby (Gill Evans – Porgy and Bess, Duke Ellington ad.), 4) populární hudba (přepracování populárních písní a větší využití zpěvu).









Termíny