Let číslo 93

Film, Gangsterka
11. září roku 2001 změnilo moderní dějiny naší planety víc než jakákoliv jiná událost. Dlouhých pět let muselo uběhnout, než o tomto strašlivém dni vzniknul první film, na který se diváci můžou vypravit do kin. Let číslo 93 Paula Greengrasse je nejen první, ale také jedinečný. Nesnaží se vodit diváky za ručičku a dávat na složité otázky jednoduché odpovědi. Spíš se pokouší být nestranným svědkem dne, v němž se během pár hodin změnily milióny osudů a několik tisíc se jich uzavřelo. Film Let číslo 93 je strhujícím a provokativním dramatem, vyprávějícím příběh lidí, kteří se stali přímými svědky únosu čtvrtého letadla v den nejhoršího teroristického útoku v dějinách Ameriky. Greengrassovým záměrem bylo pohybovat se v průběhu celého filmu pouze mezi letovými dispečery, pasažéry a posádkou. "Není to film s jasně strukturovanými postavami. Je to příběh o 44 lidech, které začínáme sledovat od příjezdu na letiště a pak v reálném čase absolvujeme jejich devadesátiminutovou cestu vstříc obrovskému hrdinství tváří v tvář téměř jisté smrti," vypráví režisér Paul Greengrass. Při natáčení filmaři úzce spolupracovali s pozůstalými po pasažérech a členech posádky a využívali všechny dostupné materiály, které dokumentovaly osudný let a události na jeho palubě, jež vedly až k pádu letadla v Pensylvánii. Netradičnímu filmu odpovídal i casting, při kterém byla hlavní devízou adeptů fyzická podobnost herce s některým z reálných charakterů. Místo scénářů dostali herci natočené dokumenty o svých postavách, které jim pomáhaly lépe se s rolí ztotožnit. Aby snímek působil skutečně věrně, někteří pracovníci letištních kontrolních věží, kteří tuto tragédii pocítili jako první, si v Letu číslo 93 zahráli sami sebe. I díky tomu působí tento film mimořádně autenticky. "Pokud by výsledný film neměl být pravdivý nebo působil nerealisticky, vůbec by nemělo smysl jej točit," říká Olivia Thirlby, představitelka jedné z pasažérek. Kromě autenticity se může Let číslo 93 pochlubit i filmovými kvalitami. Zahraniční kritici ho zatím přijímají jednoznačně. "Úžasný počin, který jasně převyšuje všechny letos natočené filmy," komentuje ho například Peter Travers z časopisu Rolling Stone .








Termíny